torstai 24. marraskuuta 2016

Toteutunut unelma


Katso video 4A:n toteutuneesta unelmasta:

https://www.youtube.com/watch?v=-oNx-HCYduc

Unelma Espanjan-matkasta toteutui Tehtaankadun ala-asteella
Tehtaankadun ala-asteella unelmoitiin Espanjan-matkasta. Nyt unelma on toteutunut. Fiesta de las lenguas -projekti on hieno esimerkki siitä, mitä merkittäviä tekoja koulun arjessa tapahtuu ja miten ne vaikuttavat oppilaisiin, opettajiin ja myös toiseen maahan.
− Kaikki alkoi siitä, kun tutustuin verkostoon, jossa jaetaan kokemuksia siitä, kuinka unelmointi arjen työssä voi parantaa yhteisön henkeä ja oppimistuloksia, kertoo Tehtaankadun ala-asteen 4A-luokan opettaja Tuire Harjola.
− Olen aina opettajana uskonut unelmien toteutumiseen ja siihen, että lapsille alkaa kasvaa siivet luottamuksen ja vastuun antamisen kautta. Unelmista puhuminen ja niiden jakaminen myös perheiden kanssa antaa mahdollisuuden lasta kuuntelevaan ja arvostavaan vuorovaikutukseen. Tällaisella toiminnalla voidaan vaikuttaa lasten hyvään elämään.



Tehtaankadun ala-asteen 4A:n oppilaita, opettaja Tuire Harjola ja vanhemmat Teija Ahopelto ja Minna Sainio sekä koulukoira labradorinnoutaja Baffi. Kuvasta puuttuu New Yorkin kulkuri Penni.
Kuva: Marika Lahti
Itämeren ja Välimeren alueiden suojelu yhteiseksi teemaksi
Kun espanjalainen pieni Federico Romeron korttelikoulu keskeltä vuoristoylänköjen La Manchan maakuntaa Madridin eteläpuolelta Espanjasta otti kopin yhteistyöpyynnöstä, alkoi innostava vuorovaikutus.
Yhteiseksi teemaksi valittiin Itämeren ja Välimeren alueiden suojelu.  Yhteistyö alkoi tutustumisilla kummankin maan kulttuuriin, tarinaperinteeseen ja historiaan lapsilähtöisesti.
Lapsille valikoitui omat kirjeenvaihtoystävät ja kirjeet liikkuivat postitse. Yhteistyön kielinä käytettiin englantia, suomea ja espanjaa, jota koulussa alettiin järjestää kerhotoimintana yhden vanhemman toimesta.
Melko pian tuli selväksi, että luokka lähtisi viikoksi koulunpenkille ystävyyskouluun paikan päälle. Matkustamista harjoiteltiin tekemällä mm. retkiä Suomenlahden saaristoon. Matkan rahoittamiseen käytettiin koulun omaa rahoitusta ja matkakassaa kertyi muun muassa luokan esittämällä näytelmällä sekä myyjäisillä.  Myös opetusvirasto tuki matkaa.
Kuva: Tuire Harjola













Upea vastaanotto
Espanjan-matkalle päästiin toukokuussa 2016. Mukaan lähti myös muutamia vanhempia. Federico Romeron korttelikoulun vastaanotto oli upea. Tulijat kukitettiin ”Kalliolle kukkulalle” musiikin soidessa taustalla ja ala-aulaan oli jopa rakennettu Sibelius-monumentti. Suomi-aiheisia ryhmätöitä oli kiinnitetty seinille ja niistä näkyi, että koulussa oli opiskeltu suomalaista kulttuuria.
Kuva: Tuire Harjola














Matkan aikana päästiin istumaan kaupungintalolla pormestarin nahkaisissa suurissa tuoleissa ja paikallistelevision kuvausryhmä seurasi suomalaisia matkan aikana moniin kohteisiin. Tutustuttiin paikallisen historiaan ja kulttuuriin ja istutettiin yhdessä ystävyyden puu.
Kuva: Tuire Harjola












Yhteistä kieltä: laulu, hymy ja leikit
Espanjan matka näytti myös, että vaikka ei olisikaan yhteistä kieltä, on kuitenkin aina yhteistä: laulu, hymy ja leikit. Hymy ja iloiset nauravat silmät viestivät suomeksi ja espanjaksi samaa asiaa.


Kuva: Tuire Harjola












Luokkayhteisölle yhteinen tekeminen kouluarjen ulkopuolella on huikeaa yhteisöllisyyden rakennusainetta. Lapset oppivat tuntemaan toisensa yhdessä erilaisessa ympäristössä. Tytöt ja pojat leikkivät keskenään perinteisiä pihaleikkejä ja nauru raikuu. Lapset pitivät toisistaan huolta; jos jollakin tuli ikävä, hänestä huolehdittiin ja hänen mieltään yritettiin piristää.
Lapset oppivat tuntemaan myös matkalla olleita luokan vanhempia paremmin. Kun toisen tuntee, ja toisen vanhemmatkin on oppinut tuntemaan, on vahvimmin osana omassa yhteisössä ja syntyy me-henki, kertoo 4A-luokan oppilaan vanhempi (äiti) Minna Sainio.
Kuva: Tuire Harjola















Federicon Romeron koulun oppilaat ovat tulossa vastavierailulle keväällä 2017. Tehtaankadulla odotetaan vieraita jo innokkaina. Me näytetään niille Suomenlinna ja Linnanmäki, opetetaan suomalaisia peruskoululeikkejä ja tarjotaan suomalaisia ruokia, suunnittelevat 4A-luokan oppilaat.
 Lasten maailmankuva ja ihmiskuva laajenevat
Lasten tiedonjano, innostus asioihin ja oppimiseen, positiiviset olemukset sekä läpikuultava ilo ja nauru luokassa ovat parhaita motivaattoreita myös vanhemmille. Lasten maailmankuva ja ihmiskuva laajenevat: emme olekaan niin erilaisia, vaan samanlaisia eri kieli- ja kulttuuritaustalla.
- Kouluarki näiden lasten osalta on sellaista, että siitä ei vanhempana tarvitse olla huolissaan. Lapset tulevat todella mielellään kouluun ja tuntuukin, että aika usein tällä luokalla se kouluarki on juhlaa. Ja miten tämä matka näkyy näissä lapsissa, on se, että Tuirella on tässä luotsattavanaan joukko lapsia, jotka ovat iloisia, oppimishaluisia ja onnellisia tässä kouluarjessa, kiteytti 4A-luokan oppilaan vanhempi Minna Sainio Espanja-projektin vaikutuksista arkeen.

Kuva: Marika Lahti

- Näiden ennakkoluulottomien lasten harteilla on tulevaisuus,  toteaa myös Tehtaankadun ala-asteen opettaja Tuire Harjola luokan Espanja-projektin heijastuksista kauas jatkoon.
Teksti: Tuire Harjola, Marika Lahti ja Minna Sainio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti